Marsala, Szicília féltett kincse

Marsala, Szicília féltett kincse
1770-et írunk, amikor egy vihar Marsala kikötőjébe sodorja a fiatal angolt, John Woodhouse-t. A kikötő, melynek arab neve azt jelenti, Isten kikötője, a nyugat-szicíliai Marsala városához tartozott- és Woodhouse itt felfedezett valamit, ami alapvetően megváltoztatta a bor világpiacát.

A cikk forrása

Olasz kulinária Olasz kulinária
(Vince Kiadó)
Az embernek már akkor is összefut a nyál a szájában, amikor csak gondolatban felfedezőutat tesz az itáliai konyhaművészet világában. Hát még ha beül a legközelebbi olasz kisvendéglőbe, esetleg saját maga főz valami...
Bővebben...

A marsala felfedezése

A liverpooli kereskedő fia becsvágytól hajtva éppen Mazara del Vallo felé tartott szódahamut vásárolni. Majdnem hajótörést szenvedett, smíg kint tombolt a vihar, itt maradt. Mi sem természetesebb, mint hogy felfedező utat tett a helyi kocsmákban. Már az elsőben meglepetésvárta. Hazai bort tettek elé, és gyorsan rájött, hogy ennek az italnak nem kell félnie a drága spanyol és portugál termékekkel, a sherryvelvagy a madeirával való összehasonlítástól.
Megérzését megerősítendő, hívta jegyesét, aki egy madeirai pincészetben dolgozott, jöjjön utána. Intenzív borkóstolás után mindketten egyetértettek abban, hogy nagy lehetőségek rejlenek a marsalában: képes a madeirának és a sherrynek konkurenciát állítani és megtörni a likőrborok területén a portugál és a spanyol monopóliumot. Woodhouse-ra azonban még sok munka várt.

Útban a hírnév felé

A szicíliai szőlők ugyan viszonylag olcsók voltak, és a helyszínen rendelkezésre állt a nem túl drága munkaerő is, de három évig kellett kísérleteznie, mielőtt nagyban is megkezdődhetett a marsala termelése, és az angol útnak indíthatta szülőhazájába az első szállítmányát. Az új borféle ott hamar barátokra lelt. Woodhouse-nak rövid időn belül rendszeres hajójáratot kellett szerveznie Marsala kikötője és Liverpool között, hogy fedezni tudja a növekvő keresletet.
A nagy áttörést azonban mégis egy állami rendelet hozta meg Woodhouse számára. Nelson admirális 1800-ban írásbeli rendelkezést adott ki arról, hogy a földközi-tengeri térségben szolgálatot teljesítő angol flotta részére jó ötszáz hordó marsalát kell szállítani a máltai támaszpontra. Öt év múlva Nelson vezetésével őfelsége tengerészei megnyerték a döntő trafalgari ütközetet, megsemmisítő csapást mérve a francia és a spanyol flottára. A szicíliai bort ettől kezdve Angliában - majd pedig a világ többi részén is - marsala victory wine néven emlegették.

Semmiből nem lesz semmi - azaz valamiből lesz valami...

Amikor a nagy kereslet nyomán már nem volt elég a szőlő, Woodhouse-nak újabb zseniális ötlete támadt. A szőlőskertek számát gyarapítandó az érdeklődő parasztoknak előlegként rendelkezésre bocsátotta a szükséges tőkét. Ennek fejében fenntartotta magának a jogot, hogy ő maga szabja meg a beszállított szőlő és alapbor árát. Úgy tűnik, hogy hosszú tartózkodása alatt magáévá tette a szicíliai közmondást: „nenti ppi nenti nuddu fa nenti", azaz semmiből nem lesz semmi. A parasztok is így látták, és szívesen együttműködtek az angol úrral.
A jó öreg Anglia más vállalkozói is megkíséreltek együtt úszni a marsala victory wine sikerhullámával.1806-ban Marsalába érkezett Benjamin Ingham, egy 22 éves, ügyes, fiatal kereskedő. 1812-ben Lungomare Mediterraneo mellett, tehát Woodhouse fellegvárától tisztes távolságban, új, nagyobb, műszakilag sokkal jobban felszerelt üzemet nyitott. Ingham tudta, hogy szüksége van a parasztok segítségére, így aztán önálló PR-akciót indított: szüret idején harsány dobpergés kíséretében a szőlővidéken - Marsalában és Marsala környékén-mindenütt kikiáltók jelentek meg, akik a szőlősgazdáknak felolvastak egy körlevelet, amely a bor minőségének javítására vonatkozó szüretelési ötleteket tartalmazott. Ingham a minőség biztosítására tíz parancsot fogalmazott meg, amelyet a környék szőlőtermesztői részben mind a mai napig betartanak.

A Marsala az olaszoké, méginkább a szicíliaiaké

1833-ban aztán végül egy szicíliai vállalkozó vette kezébe a marsala sorsát. Vincenzo Florio - egyik barátjának fedőneve alatt - hatalmas terültete vásárolt Lungomáréban, amely egyik oldalán Woodhouse, másik oldalán Ingham birtokával volt határos. Ivó oroszlán márkajellel indult a Marsala Florio S.O.M. diadalmenete. Vincenzo Florio bizalmi embere, Raffaele Barbaro társaságának alapító okirata 1834. október 20-án kelt, és érdekes módon ebben még mindig csak egy "madeira módon" készült borról van szó.
Bár John Woodhouse-t illeti a felfedező és az értékesítő tisztessége, valójában mégis Ingham és Florio tették a marsalát évről évre jobb eredményeket elérő, piacképes termékké. A kezdeti nehézségek ellenére Florio lassanként fel tudta sorokaztatni maga mögött a helyi szőlőtermesztőket. A marsala pedig elindulhatott a világhírnév felé.

A marsala változatai

A marsala igen különböző stílusirányzatokban, árnyalatokban készül. A legkisebb szesztartalmú a fehér szlőből készülő "oro" és a vörös szőlőből készülő "rubino". Az aromásított változat neve "cremovo". A legérdekesebb minőséget azonban a "fine, superior, vergine vagy vergine stravecchio" nevek mögött lehet találni. Ezek a borok akár 18 százalék alkoholt is tartalmazhatnak, négy, hat, sőt tíz évig érlelődnek hordókban, mielőtt palackozhatók lesznek.
A marsala különböző stílusárnyalatai alkalmasak aperitifnek, de desszertbornak is.

Hozzászólás beküldése: Bejelentkezés vagy regisztráció
Marsala, Szicília féltett kincse
Értékeld elsőként!
1 2 3 4 5
Kinyomtatom
Elküldöm levélben
Neved:
E-mail címed:
Címzett e-mail címe:
Töltsd ki a mezőket!
szótár

Kapcsolódó könyvek

Étkeink s illő boraink harmóniája Étkeink s illő boraink harmóniája
Szerző: Csizmadia András
Kiadó: Borscola Kft. (2006)

Kézikönyv ínyencségre törekvőknek és haladó ínyenceknek! Jóllehet a jó bor magában is élvezetes dolog,...

A nagy borválasztó A nagy borválasztó
Szerző: Cole, Katherine
Kiadó: Gabo Kiadó (2014)

A nagy borválasztó megmutatja, hogy mennyire egyszerű könnyedén és magabiztosan bort választani bármilyen...

Borzsebkönyv 2003. Borzsebkönyv 2003.
Szerző: Johnson, Hugh
Kiadó: Alexandra Kiadó (2003)

A 2000-es és 2001-es évjárat átfogó elemzése. Minden ország legértékesebb borainak felsorolása. Avatott...

Borkurzus Borkurzus
Szerző: Zraly, Kevin
Kiadó: Alexandra Kiadó (2001)

"Ha még egyetlen borokról szóló könyvet sem vásárolt, akkor ezzel kezdje. Ha már egész könyvtára van,...

Borra bort Borra bort
Szerző: Skinner, Matt
Kiadó: Park Kiadó (2005)

A bor gyümölcslé felnőtteknek. A bor társasági ital. Egyszerű szomjoltó. Egy megörökített pillanat. A bor...

Borkalauz, 1995 Borkalauz, 1995
Szerző: Dr. Rohály Gábor
Kiadó: Kossuth Kiadó (1995)

Sok mindent nem akar ez a könyvecske. Nem akarja az igazságot hirdetni, nem akar tévedhetetlennek mutatkozni, nem...

Balatoni borok Balatoni borok
Szerző: Laposa József
Kiadó: Kossuth Kiadó (2003)
Vörösborkalauz Vörösborkalauz
Szerző: Geiger Groci, Ursula
Kiadó: Kossuth Kiadó (2000)

A borok szerelmesei jól ismerik hazájuk borait, de a külföldi borok között nem mindig ismerik ki magukat. Pedig...

A bor A bor
Szerző: Dominé, André
Kiadó: Vince Kiadó (2008)

A bor életérzés: az ízletes szőlőlé évszázadok óta az öröm és az élvezet jelképe. Ízbeli...

Halak és halételek Halak és halételek
Szerzők: Szabó Péter, Hoitsy György
Kiadó: Corvina Kiadó (2011)

A "Halak és halételek" nem csupán egy könyv a sok közül. Rendkívüli élmény, amely teljesen új...

Fehérborkalauz Fehérborkalauz
Szerzők: Knoll, Rudolf, Schweizer, Ulrich
Kiadó: Kossuth Kiadó (2000)

A borok szerelmesei jól ismerik hazájuk borait, de a külföldi borok között gyakran eltévednek. Pedig akár...

Tokaji borok Tokaji borok
Szerző: Haraszti Gyula
Kiadó: Kossuth Kiadó (2002)

Tokaji aszút minden borkedvelő ember ivott már, mégis bizonyára sokan vannak, akik nem tudják, miért csak...

Magyar borvidékek Magyar borvidékek
Szerző: Bede Béla
Kiadó: Corvina Kiadó (2013)

A Corvina tematikus útikönyv-sorozatának második kötete a 22 magyar borvidéket mutatja be, kitérve azok...

Orosz, ukrán, grúz, örmény, azerbajdzsáni kulinária Orosz, ukrán, grúz, örmény, azerbajdzsáni kulinária
Szerzők: Trutter, Marion, Smid, Gregor M
Kiadó: Vince Kiadó (2008)

Kulináris utazásra indulunk Oroszországba, Ukrajnába, Grúziába, Örményországba és Azerbajdzsánba. Lelki...

Villányi borok Villányi borok
Szerző: Haraszti Gyula
Kiadó: Kossuth Kiadó (2002)

A Villány-Siklósi borvidék a kiváló vörösborok tárházaként ma már turisztikai állomássá vált a...

A bor titkai A bor titkai
Szerző: Kime, Giles
Kiadó: Scolar Kiadó (2015)

Az elmúlt húsz év során a bor agresszív reklámkampányokkal,és megamarketinggel teli masszív iparrá nőtte...

Borsznobok szótára Borsznobok szótára
Szerzők: Kamp, David, Lynch, David
Kiadó: Athenaeum 2000 Kiadó (2010)

"Borsznob." Már maga az elnevezés is különcködő. Ha ezzel a végletesen sznob sznobériával találkozik az...

80 kérdés a borról 80 kérdés a borról
Szerző: Casamayor, Pierre
Kiadó: Gabo Kiadó (2010)

Amatőr s képzettebb borbarátok 80 kérdésére adott válaszaival Pierre Casmayor átfogó betekintést nyújt a...

Sörfalatok, borkorcsolyák Sörfalatok, borkorcsolyák
Szerző: Frank Júlia
Kiadó: Officina Nova Kiadó (1994)

Annak, hogy barátainkkal vagy családtagjainkkal időnként kellemes, pihentető órákat töltsünk együtt, sok...

Kapcsolódó receptek

Kapcsolódó cikkek