dió

dióbél, noci, noix, nueces, walnuts, Walnüsse

dió
Rendkívül tápláló gyümölcs, süteményeink elengedhetetlen alapanyaga...

Származása, elterjedése

A diófélék családjába tartozik. Őshazája Perzsia, Közép-Ázsia, görög, római közvetítéssel került Európába. A család fajokban nagyon gazdag, így a legtöbb földrészen megtalálható - Délkelet-Európa, Japán, Kanada délkeleti része, Kalifornia, Argentína jelentős termesztő területe. Nálunk is kedvelt kertekben, utak, szántóföldek mentén ültetett fa.

Beltartalma, élettani hatásai

Rendkívül magas tápértékű, nagyon jól erősíti a legyengült szervezetet, valamint a gyerekek szervezetét is. A, B1,B2, C vitamint, káliumot, foszfort, kalciumot, nátriumot találunk benne. Magas az olajtartalma, többszörösen telítetlen olajokat, omega 3 zsírsavat tartalmaz. Koleszterin nincs benne. Parazita- és féregölő, vértisztító, emésztést segítő hatása van. Véd a szívbetegségek ellen, csökkenti a koleszterin szintet és enyhíti a gyulladásokat. Melatonin nevű antioxidáns is van benne, ami a pihentető alvást segíti.
A termés zöld burkából dióolajat, barna fapácot készítenek. A diólevél főzet bélhurut és magas vérnyomás ellen hatásos. Fája értékes bútorfa.

Konyhai felhasználása

Nyersen, desszertekhez, húsokhoz, tésztához fogyasztjuk. Sajtokkal tálalva szintén nagyon finom. Sok kedvenc süteményünk - zserbó, beigli elképzelhetetlen nélküle. A régebben még gyakran befőzött zölddió kiváló csemege, gyümölcsrizsek, gyümölcskenyerek finom alkotórésze (akkor kell zöld burkával együtt leszedni a befőzéshez amikor belső héja még nem alakult ki, tűvel átszúrható). Ugyancsak nagyon finom az érés kezdetekor leszedett dió, amikor a gyümölcshúsról a belső hártya még lehúzható. Az édes italok kedvelőinek ajánlható a finom diólikőr. Magas olajtartalma miatt praktikus mélyhűtőben tartani, s mindig csak a felhasználandó mennyiséget kivenni, így elkerülhetjük, hogy megavasodjon.

Hozzászólás beküldése: Bejelentkezés vagy regisztráció