olaj

olaj
A szervezet számára egyik fontos táplálékforrás a zsiradék - ide tartoznak az állati és növényi eredetű zsiradékok így az olajok is...

Aligha akad olyan táplálék, amelyről az utóbbi években ennyit írtak és vitatkoztak volna, mint a zsiradék. Volt, hogy elátkozták, volt hogy nagyra tartották. Amióta az Egyesült Államokban is megbukott a zsírszegény fogyókúra, egyre többen belátják, hogy a zsiradék néhány élelmiszertípus természetes alkotórésze, amelytől bűn lenne megfosztani. Táplálkozástudósok szerint a zsiradék a kiegyensúlyozott táplálkozás fontos része. A zsírok táplálják a bőrt, a hajat.
Ezenkívül az ízek hordozói. Semmi sem bizonyítja ezt jobban, mintha összehasonlítunk egy zsírszövettel finoman átszőtt és egy teljesen sovány húst. Az utóbbi soha nem lesz olyan ízletes mint az előbbi, akárhogyan fűszerezzük. A túl sok zsiradék viszont árt az ételnek, mindegy hogy telített, egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírsavról van-e szó.
Egyébként mindegyik olaj vagy zsír hasonlóan sok kalóriát tartalmaz, csupán a vaj könnyebb kb. 20%-kal.
A telített zsírsavakat viszonylag egézségtelennek tartják, de megtalálhatók a legtöbb élelmiszerben: minden húsban, tejben és tejtermékben, a készételekben, sőt néhány növényi eredetű olajban is, mint pl. a pálmamag- és néhány fajta olívaolaj, illetve a kókuszzsír.
Az egyszeresen telítetlen zsírsav jótékonyan hat az emberi szervezetre, csökkenti a "rossz" koleszterin és növeli a "jó" koleszterin mennyiséget a vérben. A jobb minőségű olívaolajok, a repce-, mustármag- és a földimogyoró-olaj. Egyszeresen telítetlen zsírsavat tartalmaznak a halak, a tojás, az olajbogyó, az avokádó és az olajos magvak. A sokat dicsért mediterrán konyha ezért is olyan egészséges, mert kevés húst, viszont sok halat, zöldséget és gabonát használ és olívaolajjal főz.

Hozzászólás beküldése: Bejelentkezés vagy regisztráció